26 December, 2011

KameRA TerSembUnyi Di bIlik Air~ hati2 wahai kaum WaniTa Sekalian!!!!~

Berhati-hatilah kepada muslimah sekalian, apabila anda menginap di hotel-hotel, chalet2, hostel atau tempat-tempat persinggahan/penginapan luar, ambil sedikit masa dan cuba pastikan kamera atau apa-apa perakam tiada disekitar bilik mandi atau bilik tidur.

Kerana kemungkinan ini akan berlaku, kamera-kamera sekarang yang semakin kecil dan canggih, amatlah mudah untuk disorok dimana-mana ceruk dan ruang. Ingatlah maruah anda sebagai muslimah/wanita wajib terpelihara dari perkara-perkara yang tidak di ingini.



kErugiAn bG wAniTa yg mEnoLak peRkAhWinaN (^_^)

Sepertimana yang diberitakan oleh akhbar Berita Harian, terdapat segolongan wanita yang menolak perkahwinan. Antaranya memandang perkahwinan sebagai satu bebanan yang menyekat kebebasan. Bila berkahwin, kuasa mutlak dalam menentukan hidup berubah dan terpikul pula dengan kerja-kerja mengurus rumahtangga dan anak-anak.        

Justeru itu ramai yang lebih rela jadi andartu walaupun pada hakikatnya, ianya tidak dapat memberi kebahagiaan pada jiwa. Ada juga yang tidak berkahwin disebabkan terlalu memilih calon yang sekufu dan ada yang tidak sempat memikirkan perkahwinan kerana terlalu sibuk dengan tugas-tugas dan karier kerjanya.

Sebelum ini saya ada memberi pandangan bagaimana hendak menyelesaikan masalah andartu. Kali ini saya akan dedahkan pula tentang kerugian wanita yang tidak mahu bekahwin; tetapi bukan kepada wanita yang tidak berkahwin kerana tiada jodoh. Kalau sudah tidak ada jodoh, wanita tersebut tidak boleh dipersalahkan kerana sudah takdir menentukan demikian. Masalahnya sekarang, terdapat wanita yang ada peluang berkahwin tetapi menolak dengan alasan-alasan sepertimana yang saya sebutkan di atas tadi.

Perkembangan tentang wanita yang tidak gemar berkahwin bukan sahaja berlaku di dalam masyarakat bukan Islam tetapi juga berlaku di kalangan masyarakat Islam. Sikap demikian bukan sahaja bertentangan dengan kehendak ajaran Islam yang menggalakkan perkahwinan tetapi juga bertentangan dengan fitrah semulajadi manusia yang hidupnya memerlukan pasangan. Bahkan sunnatullah kejadian manusia, ada lelaki dan ada wanita yang saling memerlukan antara satu sama lain. Ibarat talian elektrik yang memerlukan positif dan negatif untuk melahirkan cahaya.

Di Malaysia, walaupun terdapat di dalam masyarakat Islam sikap memilih hidup membujang tetapi tidak begitu berleluasa seperti di barat. Sungguh pun demikian pada pandangan Islam, orang yang tidak berkahwin dianggap jelek. Menyerupai para pendita Kristian. Golongan ini juga tidak akan mendapat kesempurnaan dalam agama dan mengalami kerugian di dunia dan di akhirat.

Kejelekan tidak berkahwin khususnya bagi kaum wanita, adalah lebih banyak berbanding dengan lelaki. Kerana umumnya bagi kaum wanita, pintu syurga lebih banyak bermula dan berada di sekitar rumahtangga, suami dan anak-anak. bagi kaum wanita, untuk mendapat maqam solehah dan menjadi ahli syurga di akhirat adalah amat mudah. Ini adalah berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w.

"Sekiranya seorang wanita dapat melakukan empat perkara iaitu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga maruah dan taat kepada suami maka masuklah syurga dari mana-mana pintu yang ia kehendaki".

Sekiranya seorang wanita itu tidak berkahwin, ia tidak akan dapat mencapai kesempurnaan pada maqam yang keempat. Walau sehebat mana sekalipun ia bersembahyang, berpuasa dan menjaga maruah, wanita yang tidak berkahwin tidak akan mendapat kelebihan pada mentaati suami. Sedangkan kelebihan mentaati suami mengatasi segala-galanya bagi seorang wanita, sehinggakan redha Allah s.w.t. pun bergantung kepada redha suami.

Selain daripada itu di antara kelebihan wanita yang berkahwin bahawa ia akan diberi pahala seperti pahala jihad fisabilillah dikala mengandung. Apabila ia menyusukan anak maka setiap titik air susu akan diberi satu kebajikan. Berjaga malam kerana mengurus anak akan diberi pahala seperti membebaskan 70 orang hamba. Wanita yang berpeluh kerana terkena bahang api ketika memasak untuk keluarganya akan dibebaskan daripada neraka. Bagi wanita yang mencuci pakaian suminya akan diberi 1000 pahala dan diampuni 2000 dosa. Lebih istimewa lagi ialah bagi wanita yang tinggal di rumah kerana mengurus anak-anak akan dapat tinggal bersama-sama Rasulullah s.a.w di syurga kelak.

Bahkan wanita yang rela dijimak oleh suami juga akan mendapat pahala dan lebih hebat lagi bagi wanita yang mati kerana bersalin akan mendapat pahala seperti pahala syahid. Semua kelebihan-kelebihan ini tidak akan dapat diperolehi bagi wanita yang menolak perkahwinan. Malah di dunia akan selalu berada di dalam fitnah dan di akhirat menjadi golongan yang rugi. Oleh itu wanita dianjurkan berkahwin apabila telah menemui pasangan yang sekufu. Yang dimaksudkan sekufu yang utama ialah dari segi iman, walaupun lelaki tersebut telah berkahwin. Sabda Rasulullah s.a.w :

"Apabila datang kepada kamu lelaki yang beragama dan berakhlak maka kahwinlah dia, kalau tidak akan timbul fitnah dan kebinasaan". Para sahabat bertanya, "Bagaimana kalau dia telah berkahwin??"Jawab Baginda s.a.w , "Kahwinilah juga dia" (diulang sebanyak tiga kali).

Begitulah besarnya pahala bagi wanita yang berkahwin. Tidak perlu bersusah-payah untuk keluar rumah seperti kaum lelaki atau berslogan seperti kebanyakan wanita hari ini. Hanya dengan duduk di rumah sebagai seorang isteri dan ibu sudah memperolehi banyak pahala. Kalau suami redha dengan perlakuan seorang isteri itu maka akan terus masuk syurga tanpa melalui kesukaran. Nikmat ini tidak akan dapat diperolehi oleh wanita yang menolak perkahwinan kerana dia telah menolak untuk menjadi calon wanita solehah yang berada dibawah naungan suami.

Wallahu'alam...
p/s:
BIAR KAMU TIDAK CANTIK DI MATA PENDUDUK BUMI TETAPI NAMAMU MENJADI PERBUALAN PENDUDUK LANGIT.

24 December, 2011

pEti SuraT yG uNiK!!!!!!!!!!!

4 Rekaan Terpelik Peti Surat Di Dunia | Jarang sekali kita melihat reka bentuk unik sesebuah peti surat. Kebiasaanya peti surat berbentuk kotak kecil segi empat sama atau tepat tanpa sebarang reka bentuk menarik. Namun ada juga individu yang menjadikan kotak peti surat sebagai satu tempat untuk menjadikannya sebagai rekaan yang pelik tetapi sangat kreatif....










p/s: info nie hny tok org2 yg x tau ag... sp yg da tau... xpyh bce..huhuh

17 December, 2011

~SubhaNaLLah, Hebatnya Al-Quran seHingga Abu pon Menjadi Buruan~

Salam to all readers..... Selamat pg sume....... da breakfast??? Aku msih lg blom breakfast....hehehhe.. Pg tadi on9 untuk membaca info2 terbaru  o info2 lme yg menarik yang ak masih lg xtau...hehehe... ok la Td tga2 on9 jumpa 1 article nie.. xtau la da lme o bru... xp ak share article ni untok org2 yg masih x tau... BETAPA HEBATNYA KALAM ALLAH sehinggakan abu pelupusannya diburu kerana dipercayai ada khasiat... Subhanallah..... 
so mari kta baca  nie... Benda ni berlaku kt Ipoh,Perak...


Abu pembakaran al-Quran oleh sebuah syarikat yang diberi tanggungjawab melupuskan kitab suci yang rosak kini diburu orang ramai untuk pelbagai tujuan, termasuk mengubati penyakit dan ada yang mencampurkannya ke dalam air untuk diminum anak supaya terang hati.

Itu antara perbuatan pelik segelintir orang yang percaya abu al-Quran mempunyai keistimewaan seperti diceritakan pengerusi Syarikat Percetakan Saufi, Rahmat Mahdan, yang menguruskan pembakaran naskah al-Quran untuk tujuan pelupusan.

Katanya, dia menyedari perkara itu selepas orang yang datang mengambil abu berkenaan bertambah sejak berita pembuangan abu puluhan ribu naskhah al-Quran seberat satu setengah tan ke dalam laut berhampiran Pulau Sembilan di Lumut, Perak, disiarkan media Oktober lalu.

“Kebanyakannya memberi pelbagai alasan. Seorang lelaki mahu mencampurkan abu itu ke dalam air untuk diminum anaknya supaya pandai membaca al-Quran.

“Saya membenarkannya mengambil sedikit abu tetapi memaklumkan hanya untuk sekali. Saya mengingatkan ia tidak boleh dijadikan kepercayaan sebaliknya ikhtiar semata-mata, selebihnya berserah kepada Allah,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Bagaimanapun, katanya, tidak semua yang datang dibenarkan mengambil abu berkenaan.naskah al-Quran itu.

Katanya, pertambahan mendadak pengunjung menyebabkannya mengambil langkah keselamatan tambahan bagi mengelak kecurian abu Al-Quran.

“Saya tengok orangnya juga dan hanya memberinya kepada orang yang ikhlas mahu menggunakannya sebagai ikhtiar. “Saya bimbang ada pihak yang mahu menggunakan abu ini untuk tujuan tidak elok. Berikutan semakin ramai yang datang semata-mata untuk mengambil abu, saya memberi peringatan lebih awal mengenai larangan pengambilan abu,” katanya.


Perkara ini mungkin disebabkan kejadian luar biasa ketika proses pembuangan abu pembakaran naskhah al-Quran di Pulau Sembilan apabila abu yang dibuang ke laut, berwarna kelabu yang dianggap pelik berbanding kertas biasa yang menjadi hitam apabila dibakar.

Ia disaksikan lebih 30 ahli rombongan diketuai Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria ketika melupuskan abu al-Quran di sekitar perairan pulau berkenaan yang pertama kali dilakukan di laut dalam.

Abu al-Quran yang dibakar itu dikumpul Syarikat Percetakan Saufi di Batu 10, Jalan Cheras, Kajang, Selangor, sebelum dihantar ke dermaga Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Lumut menggunakan van milik syarikat berkenaan.

Katanya, pelupusan sisa ayat Al-Quran dalam apa juga bentuk perlu dilakukan mengikut tertib demi menjaga kesucian wahyu Allah.

yang menjadi mukjizat Nabi Muhammad dan panduan hidup umat Islam hingga kiamat.

Menurutnya, al-Quran yang buruk, tidak berkulit dan koyak atau risalah serta buku teks yang mempunyai ayat al-Quran perlu dilupuskan dengan cara tertib.

Katanya, bahan terkumpul dilupus menggunakan mesin pembakar khas (insinerator) dibangunkan syarikatnya di Pusat Pengumpulan dan Pelupusan Ayat Al-Quran Percetakan Saufi di Batu 10 Cheras, Kajang, Selangor.

Sementara itu, Mufti Perak, Tan Sri Harrusani Zakaria menegur sinis pihak yang berpegang kepada kepercayaan berkenaan.

“Bukan khasiat yang kita dapat, sakit perut mungkin. Saya minta mereka berhenti melakukannya kerana tidak memberi kesan.

“Mereka sepatutnya melakukan cara yang paling mudah iaitu bersembahyang, berdoa dan bertawakal,” katanya



P/s: 1) walaupon artikle nie di ambil dr web lain.. hope bolh bg info yg bermanfaat kepada pembaca.......;)





15 December, 2011

Good News to All Ft Island's Fans!!!!!!!

Beberapa tahun lalu, mereka pernah membuat perancangan untuk mengadakan konsert jelajah ke Malaysia, namun sayangnya atas sebab-sebab tertentu ia dibatalkan. Namun hajat sekalian Primadonnas (gelaran untuk peminat) untuk menyaksikan band pujaan mereka, FT. Island bakal tercapai menerusi konsert jelajah, ’2012 Play! FTISLAND Concert in Malaysia’, pada 14 Januari, 8.30 malam di Stadium Negara, Kuala Lumpur.


Istimewanya konsert anjuran square rOOTS sdn Bhd ini diilham sendiri oleh anggota FT Island istimewa buat para peminat mereka. Daripada proses pemilihan lagu, rekaan pentas serta perjalanan persembahan yang menjanjikan persembahan memukau semuanya telah diatur sendiri oleh mereka.
Tiket-tiket boleh didapati mulai esok bermula dari harga RM138 (P3), RM248 (P2), RM368 (P1) and RM468 (Rock Zone). Setiap tiket dikenakan caj RM3 (processing fee). Maklumat lanjut, boleh hubungi iLasso at 03-7957 6088, atau agent tiket iLasso agents atau Square Roots di talian 03-8023 4376. Untuk pembelian menerusi online purchase, boleh layari www.ilassotickets.com.
Selain itu, setiap pembelian bagi tiket P1 dan Rock Zone, di adakan peraduan early bird iaitu seramai 50 pemenang bertuah, berpeluang menghadiri sesi Meet & Greet dengan FT Island. Maklumat lanjut, boleh hubungi Square Roots at 03-8023 4376.

p/s: ada sapa2 nk belnja tiket ni tok ak x??? yg paling murah pon xpe... hehehehe

~Pc FaiR vS part time job~

Wah! sudah lme ak  tidak mengudate blog nie... ye r jgnkn nk update... nk view pon malas..hahaha.. Beginilah lau da virus malas menyelinap masok tanpa keizinan... teros hilang segala kerajinan.. hehehe (perlu ke wat ayt ginie??? hahah ;p)
 Actually  start x bukak view blog nie time pertengahan cuti sem ari 2 coz laptop rosak... ak ingt terok sgt rosak... rupa2nya g anto kedai 5 min je die repair.. hahaa ak jer yg over2... besela org buta it nie... haha...
Pas2 bila da baiki n format skali... lg la mls nk bkkk laptop coz SUME FILE2 AKU HILANG!!.. file backup ad.. xp ZERO... adui... gambt2 dr sem 1 sume habis...(geram tau x time cek balik, xp xper r... org yg 4mat nie maybe xtau ak simpan mne file2 ak)

EhEhEh.. nie da melalut da nie... lau tgok tajuk xberkaitan nie.. ok lets stop and start with a pc fair story... hehehe....

Ceritanya begini..jeng3.... Sebenarnya ada org minx tolong ak  untuk mencari org yg nk jain pc fair nie... ak x terlintas langsung la nk join.... Then teringat kt housemate+classmate yg tgah ada financial problem...  ak pon offer la job 2 kt die... tetiba ada 2 org ag  housemate+classmate yg nk join coz dorg kata kita x busy sgt sem nie... kels pon ada yg cancell miggu nie... Aku offer jgk job nie kt sorg kwn laki ak...xp die xnk coz die ckp ak x join n segan coz sume housemate ak yg join 2 pompuan... (memg r housemate ak pompuan.. apa daaa)...lgpon die ckp kels die padat.... disebbkan da xdok org ak pon terpaksa tnya sorg ag kwn time ak skol dulu... actually ak x berapa rapat ngan mamat nie n x berapa ****..hahaha.. xp da terpaksa... so tnya jer laaa...then die pon nk... ok settle problem ak tok mencri org sepertimana yg diminta....

Time ak bwk budak2 ni jmpa boss... salah sorg dr housemate ak yg join fair nie soh boss 2 amik ak n muni skali... ak n muni memg xnak mula2.. xp minah sorg nie da beriya2 depan.. kitorg pon setuju...

Kt pc fair nie kami knl dgn ramai staf2 PURE TECHNOLOGY SOLUTION... Frankly speaking... xdok sorg pon yg k.o.. sume baik2 n sporting...

Tp siyes gua cakap beb... kami sume x menyesl join pc fair nie coz sume crew2 baik n sporting... betolla org cakap... nk tau bos 2 baik ke x tgok pada pekerja2nya... then kami sume njoy wat keje 2 even terpaksa bekejar ke kels n jga fair 2...



hahah yg tgah 2 boss kami ;)












Actually byk lg yg ak nk tulis xp ak mlas.. hahah nie je la kowt yg dpt ak kongsi dgn followers n readers... yg lain bialah mnjadi salah 1 kenangan terindah ak n kwn2 tok sem nie....

P/s: gmbr2 credit to aimi n tengku...;p

31 August, 2011

~raYA vs MerDeka~

Tanggal 31
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka ! Merdeka !
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah…
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang muliaHari bahagia

Sambut dengan jiwa yang merdeka
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari 
MerdekaMerdeka !
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
negaraku merdeka
Hari mulia 



sesuci lebaran 


Sesuci… di hening subuh sunyi
Sesuci… terdengar nurani
Sesuci… salam untuk Ilahi
Bagaikan memanggil insafi pada diri
Lebaran… terasa kesayuan
Lebaran… takbir bersahutan
Lebaran… memuji keagungan
Bergema suara syukuri nikmat Tuhan
( korus )
Hiasi diri indah
Riangkan hati gundah
Bersihkan jiwa… sesuci lebaran
Agar sempurna amalan
Berdoalah insan
Di pagi raya
Moga-moga terampun dosa
Pohonlah ampun maaf
Kepada ibu bapa
Sahabat dan sanak saudara
Sama sama kita gembira
Bermesra tua muda
Bantulah miskin hina
Menyambut hari mulia
Sama sama kita gembira


30 August, 2011

~sElamAt hAri RayA Aidil Fitri~

Salam sume.
Firstly ak nk ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI..MAAF ZAHIR BATIN kepada sume yg mengenali diri nie...huhuhuhu
Hurm nmpaknya da lmana kna ak x update blog...... tugasan sebagai student mmbatakan ak tok sentiasa mengupdate blog..huhu (padahal tiap2 hri bka fb,men game, just mals nk menaip n fikir entry apa yg nk wat...huhu)...Bukan pe actually  bulan2 pose mals nk update..huh

Hri nie merupakan 1st syawal..Alhamdullillah Allah masih memberi peluang untuk bertemu dengan ramadhan n syawal pada tahun nie....
Hari nie memg penat gila... sampi nk kua g beraya umah org pon sush...orang dtg x putus2..start dr pas sembahyabg raya....Sampai nk bergmbo family pon x sempt... gmbo sikit2 jer... gitu2 jer... Xp dlm kol 12.30 kitorg kua r kejp g umah jiran n keluarga terdekat.... xp bila kitorg balik jer umah... sambung layan org coz org still dtg..sampi r malam...uish..penat gilaaa.!!

Pg raya xd kitorg sediakan nasi ayam, lontong, ketupat palas, rendang daging, nasi impit kuah kacang n kuih raya...huhhuhu...minuman plak ada air F&N, sirap n teh.... so guest pilih sndiri apa yg dorg nk mkan n minum...huhuhuhu..


with adik

along

with acik

siti yg malu2 nk pndg huhu

ketupat palas

nasi ayam

nasi impit, rendang daging n kuah lodeh (lontong)


10 August, 2011

KelebiHan Ramdhan dan Amalan Sunat~


UMAT Islam digalakkan melakukan sebanyak mungkin amalan sunat sepanjang Ramadan untuk mengharapkan ganjaran pahala dan keredaan Allah. Amalan sunat atau disebutkan juga sebagai an-nadbu itu walaupun tidak sampai ke tahap wajib, namun kelebihan mengerjakannya amat besar.
Diriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersifat lebih pemurah dan dermawan sewaktu Ramadan. Dalam hal ini, Baginda bersabda yang bermaksud : “Sedekah yang paling afdhal (baik) adalah sedekah yang dikeluarkan dalam bulan Ramadan.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Bersedekah yang dituntut adalah kepada golongan miskin, anak yatim dan orang tidak berupaya.

Kelebihan bersedekah juga diterangkan dalam al-Quran melalui firman Allah yang bermaksud: “Bandingan (pahala) orang yang membelanjakan harta mereka pada jalan Allah adalah seperti sebiji benih yang menumbuhkan tujuh tangkai dan pada setiap tangkai pula ada 100 biji. Allah melipatgandakan ganjaran sesiapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 261).
Ibadat sedekah juga disebut ibadat yang sentiasa mengurniakan ganjaran pahala walaupun selepas meninggal dunia.

Rasulullah bersabda yang bermaksud : “Apabila mati seorang anak Adam, maka terputus amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu dimanfaatkan oleh orang lain dan anak soleh yang mendoakan untuknya.” – (Hadis riwayat Muslim).
Ulama, As-Samarqandi dalam Tanbihul Ghafilin menjelaskan beberapa kelebihan diberikan kepada orang yang bersedekah.
Kelebihan itu dikelaskan kepada dua iaitu kelebihan dunia dan akhirat.
As-Samarqaridi menjelaskan bahawa kelebihan di dunia adalah membersih harta dan menyucikan diri, menolak bala serta penyakit, menyenangkan hati orang miskin dan menjadikan harta berkat.
Sementara kelebihan di akhirat adalah menjadi naungan bagi yang bersedekah iaitu meringankan hisab, memberatkan timbangan amal kebajikan, memudahkan seseorang menyeberangi Titian Sirat al-Mustaqim serta meningkatkan kedudukan di syurga.

Antara kelebihan bulan RAmadha...:


  • Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan.
  • Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu.
  • Sesiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan maka akan diampunkan baginya dosanya yang telah lalu.
  • Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bau kasturi di sisi Allah pada hari qiamat
  • Bagi orang berpuasa mendapat dua kegembiraan yang mana apabila berbuka dan waktu berbukanya

08 August, 2011

~mAkan Besar~

Salam sume... Wah skang da masok bulan ramadhan... da hari ke 8 kita berpuasa... Alhamdulillah coz masih diberi peluang untuk bertemu dgn bulan yg penuh dgn kerahmatan ini... Dah lama kan aku x wat entry baru.... Actually  after cuti sem ari 2.. bz sgt2.. Schedule Penuh dgn test n kuiz... Disebbkan bz.... nk menaip memikir tok wat entry baru pon mals... nk view blog pon malas. Hari  nie baru rasa nk wat entry baru....

Hari nie ada SOD. Serving of The Day.. Budak2 hotel praktikal x silap... so dorg layan pelanggan sepanjag  sese makan.... So hari nie kitorg koin SOD 2... kitorg 1 umah berbuka kt Bayu Grill.. Hotel Uitm Dungun... Memg byk gile makan.. smpi nk pech perot..hahaha.. skali skala makan besr....  Macm2 makann yg kitorg makan...RM 18 satu kepala.. makan tanpa limit... memg best r... huhuh....

Ok la... sampi sini jer laaa. nk smbung wat assingment BEL.... See u next time...;)

21 July, 2011

ManUsia MempUnyai Kembar Jin

Berikut adalah penerangan oleh Dr Haron Din mengenai makhluk halus menurut Al-Quran & Sunnahyang ada menyentuh mengenai kewujudan qarin dan yang berkaitan dengannya.


Qarin ialah perkataan Arab yang bermakna teman atau rakan. Istilah qarin di sini bermaksud roh-roh jahat dari kalangan makhluk-makhluk halus yang mengiringi kelahiran seseorang bayi.

Kewujudan qarin ini ialah untuk menggoda manusia, menampakkan hal-hal yang buruk, dan yang jahat-jahat seolah-olah baik pada pandangan mata manusia. Qarin sentiasa berusaha untuk menjerumuskan manusia dengan mengajak mereka melakukan kemungkaran dengan cara menggoda, merayu, memujuk dan menipu. Semua manusia mempunyal qarin sama ada ia nabi atau orang yang alim.

Dalam surah al-An'am ayat 112 Allah s.w.t. berfirman:


Dan demikianlah kami jadikan bagi setiap nabi itu musuh dari jenis manusia dan jin, sebahagian daripada mereka membisikkan kepada yang lain perkataan yang indah-indah untuk menipu.



Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang berbunyi:

Tidaklah salah seorang daripada kamu (yang lahir ke dunia) melainkan dia telah dipertemankan dengan scorang kawannya daripada jin dan seorang kawannya daripada kalangan malaikat. Sahabat bertanya: Adakah engkau juga wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Dan saya pun. Akan tetapi Allah menolong saya daripada gangguannya, maka tidaklah ia mendorong saya, kecuali kepada kebaikan.


Di bawah ini diperturunkan lagi dua buah hadis untuk menguatkan keterangan tentang ada qarin yang menemani setiap manusia.

Telah berkata Ummul Mukminin As-Sayyidah Aishah binti As-Siddiq: 

Bahawasanya Rasulullah s. a. w telah keluar dari sisinya pada satu malam, tiba-tiba berlakulah satu tiupan (syaitan) terhadapnya. Maka Rasulullah pun datang melihat perkara yang sedang saya lakukan. Baginda bertanya: Apakah yang terjadi Aishah? Maka saya menjawab: Apa halnya saya, tidak diberi daya sebagaimana yang dikurniakan kepada engkau? Jawab Rasulullah s.a. w.: Adakah syaitanmu telah datang. Maka saya menjawab: Wahai Rasulullah. Adakah syaitan bersamaku? Jawab baginda: Ya. Saya bertanya lagi: Adakah terjadi pada tiap manusia. Jawab baginda: Ya. Maka saya pun bertanya: Adakah juga berlaku atasmu wahai Rasulullah. Jawab Rasulullah: Ya tetapi Tuhanku memelihara akan daku hingga aku selamat daripada tipu dayanya.


Sesungguhnya tidak ada seorang daripada manusia (yang dilahirkan) melainkan diberikan Allah seorang jin sebagai kawan. 

Di antara qarin dan manusia, perbezaannya ialah manusia adalah seumpama bahan tunggangan , manakala qarin (iblis dan syaitan) tadi adalah penunggangnya. Demikianlah, perbandingan yang diberi oleh Rasulullah s.a.w.

Inilah jawapan Allah s.w.t. ketika iblis bersumpah akan membinasakan manusia seperti yang tersebut dalam Surah al-Hijr ayat 42.

Sesungguhnya hamba-hambaku tidak ada kekuasaan bagimu atas mereka kecuali orang yang mengikut kamu iaitu orang orang yang sesat.

Lantaran gangguan-gangguan yang sedia menunggu itu maka Allah menyuruh supaya dibacakan azan (bang) di telinga kanan dan (qamat) di telinga kiri sebaik-baik seorang bayi itu dilahirkan yang salah satu tujuannya untuk mengelakkan daripada gangguan iblis dan syaitan.

Sebuah hadis lain, dari Husain bin Ali r.a. ia berkata bahawa Rasulullah s.a.w. ada bersabda:

Siapa yang melahirkan anak lalu bayi yang dilahirkan itu diazankan pada telinga kanan dan diqamatkan pada telinga kirinya, nescaya ummu sibyan (jin yang menganggu kanak-kanak) tidak akan menganggunya.

Sehubungan dengan gangguan-gangguan ini, Imam Bukhari dalam kitab Sahihnya meriwayatkan bahawa.Rasulullah s.a.w. ada bersabda yang berbunyi:

Apabila malam meliputi (atau apabila malam menyelubungi) maka cegahlah anak-anak kamu, kerana sesungguhnya syaitan-syaitan itu berkeliaran ketika itu. Maka apabila luputlah satu ketika daripada Isyak, maka berilah kebebasan kepada mereka, selak pintu kamu serta sebut nama Allah dan padamkan lampu serta sebut nama Allah, dan tudunglah bekas-bekas minuman kamu dan sebut nama Allah, dan tutuplah bekas-bekas makanan dan menyebut nama Allah biarpun bekas itu telah ditudungi atau direntangi sesuatu ke atasnya.

Jelasnya anak-anak perlu berada dalam rumah pada waktu maghrib. Jangan
biarkan mereka berada di luar rumah kerana pada masa itu segala jeris makhluk
halus sedang keluar dari tempat kediaman masing-masing untuk mencari rezeki sambil mengenakan mangsanya.

Sesungguhnya Allah mencipta malaikat dan jin juga manusia 10 bahagian.Kadar malaikat 9 bahagian, jin dan manusia satu bahagian. Allah ciptakan dari satu bahagian itu dipecahkan kepada 10 bahagian. 9 bahagian daripadanya adalah bilangan jin dan hanya satu bahagian sahaja bilangan manusia.

Maksudnya, di dunia ini terdiri 90% Malaikat, 9% Jin dan hanya 1% Manusia. Hebatnya kuasa Allah.

WaLLahua'lam..

~HandpHone punca Tumor Otak PalinG BerbahaYa~

Agensi Penyelidikan Kanser Antarabangsa, WHO (IARC) mengumumkan bahawa telefon bimbit adalah penyebab barah yang berpotensi. Pengguna aktif telefon bimbit berisiko meningkatkan tumor otak berbahaya, glioma, sebanyak 40%.
Pengguna aktif yang dimaksudkan ialah pengguna secara purata menggunakan tekefon bimbit kira-kira 30 minit sehari selama 10 tahun.
Sebelum mengumumkan telefon bimbit sebagai penyebab yang berpotensi, kumpulan kerja IARC telah mengkaji semula beratus-ratus penerbitan saintifik mengenai topik ini. Menurut ketua penyelidik, Jonathan Samet (USA), mereka terus mengumpul maklumat, dan telah mendapat data yang mencukupi untuk kesimpulan yang  telah dibuat.

Jonathan Samet berkata, "Ia adalah sangat mudah untuk mengurangkan risiko kepada hampir sifar - jauhkan telefon dari kepala anda semasa panggilan telefon dengan menggunakan alat pendengar atau menggunakan SMS."